sobota 16. srpna 2008

Sekvencery.

Vo co vlastně gou? Sekvencer se používá v transvertorech a zesilovačích výkonu a má tu funkci, že při přechodu na vysílání nejdříve přepne anténní relé a teprve po chvilce (asi za 0,2 vteřiny) se připojí napájení koncového stupně. Při přechodu na příjem se nejprve odpojí napájení koncového stupně a poté (zase asi 0,2 vteřiny) se odpojí napájení anténního relé a to přepne na příjem. Anténní relé tedy nepřepíná pod výkonem, což prospívá jemu i koncovému stupni a ošetřen je i vstup přijímače. V tranzistorových koncových stupních malého výkonu (např. pro mikrovlny) se obvykle ovládá celý přívod napájení (do proudu asi 3A), při větších proudech nebo u elektronkových PA sekvencer ovládá většinou obvody předpětí. V první stavbě jsem se inspiroval dle OK1BAF, pravda, jeví se mi ta má konstrukce poněkud složitá. Pak jsem narazil na konstrukci DB6NT a dělal již toto zapojení, používal jsem součástky ze šuplíkových zásob, takže oproti originálu mám vesměs jiné typy a hodnoty součástek. Výkonové MOSFETy (několik jsem našel ve starých monitorech od PC) jsem pájel pistolovou páječkou a přežily to. Obvod jsem zbastlil na kousku univerzálu ze strany fólie - viz fotka posledního výtvoru. Na prvním schématu je zapojení pro ovládání z transceiveru přes "Tx GND", druhé určeno pro ovládání z transvertorů DB6NT, které mají vývod "+ TX out".

Žádné komentáře: